A mediáció típusai

Mother scolding daughter. Girl afraid of her mother.

Kamasz-szülő mediáció

A kamaszt nevelő családok legtöbbje küzd olyan  kommunikációs nehézségekkel, amik ennek az életkornak, élethelyzetnek a természetes velejárói. Ha ezek megoldásához nem elég a saját erőforrás vagy ha a problémák meghaladják az elviselhető szintet, akkor a mediáció keretet és módot teremt arra, hogy a generációk újra rátaláljanak az együttműködés  útjára. 

 

Válási mediáció

Ha egy szülőpár a házasság felbontása mellett dönt, akkor a mediáció segítségével úgy szabhatják meg a további kapcsolattartás kereteit, hogy abban sem a gyerek, sem a szülők érdekei ne sérüljenek. A közös történetből fakadó érzelmek elismerése mellett a tárgyalási folyamat a jövőbeni együttműködés lehető legjobb formáit keresi. 

Párkapcsolati mediáció

Minden kapcsolat természetes velejárója a konfliktus. Ha ezek nem rendezhetők megfelelően és egymásra halmozódnak vagy ha a pár végső megoldásként csak a szétválást látja és szeretné ezt békében megtenni, akkor az adott célra fókuszáló konfliktuskezelés lehet a megoldás. Az adott vita rendezésén felül a folyamatban résztvevő felek mintát és technikákat láthatnak a jövőben felmerülő konfliktusok kezeléséhez. 

Közösségi mediáció

Minden közösség – legyen az iskolai-, munkahelyi vagy lakóközösség – találkozik olyan belső gátakkal, akadályokkal, amelyek megnehezítik működését. A közösség hatékonyságát nagyban meghatározza, hogy mennyire sikerül összehangolni az egyéni és közös célokat, érdekeket. A közösségi mediáció hozama nem csupán egy konkrét ellentét feloldása, hanem egy jól működő, a tagjait egyesúlyban tartó közösség megteremtése is lehet.

hands holding pieces of jigsaw puzzle, business to business, business matching concept
szervezeti_családi_mediáció_01

Intézményi mediáció

Az olyan intézményekben, ahol nem a profit termelése az elsődleges, hanem van valamilyen magasabbrendű célja a közös munkának, sokféle motivációval, szükséglettel találkozhatunk mind a dolgozóknál, mind pedig az általuk kiszolgált célközönségnél. Mivel ezeknek a szükségleteknek, érdekeknek az összeegyeztetése rendkívül fontos a hatékony működéshez, néha akár a fennmaradáshoz is, ezért az ilyen szervezeteknél érdemes energiát fektetni a tagok és érdekelt felek motivációjának megértésébe, az esetleges ellentétek kezelésébe. 

Vállalati, céges mediáció

A nyereségorientált szervezeteknél fontos szempont a hatékonyság. A megfelelő kommunikáció és az együttműködés képessége – a szervezeten belül és a cég illetve a külső környezete között – elengedhetetlen a növekedéshez, a fejlődéshez. A vállalatok életében természetesen megjelenő konfliktusok kezelése és megelőzése mellett, a mediátor szakemberek segíthetnek az együttműködés útjainak kialakításában is. 

Millennial indian female speaker stand making flip chart presentation speak on company business strategy, diverse multiethnic work team brainstorm discuss share ideas meeting at briefing in office