A mediáció típusai
Kamasz-szülő mediáció
A kamaszt nevelő családok legtöbbje küzd olyan kommunikációs nehézségekkel, amik ennek az életkornak, élethelyzetnek a természetes velejárói. Ha ezek megoldásához nem elég a saját erőforrás vagy ha a problémák meghaladják az elviselhető szintet, akkor a mediáció keretet és módot teremt arra, hogy a generációk újra rátaláljanak az együttműködés útjára.
Válási mediáció
Ha egy szülőpár a házasság felbontása mellett dönt, akkor a mediáció segítségével úgy szabhatják meg a további kapcsolattartás kereteit, hogy abban sem a gyerek, sem a szülők érdekei ne sérüljenek. A közös történetből fakadó érzelmek elismerése mellett a tárgyalási folyamat a jövőbeni együttműködés lehető legjobb formáit keresi.
Párkapcsolati mediáció
Minden kapcsolat természetes velejárója a konfliktus. Ha ezek nem rendezhetők megfelelően és egymásra halmozódnak vagy ha a pár végső megoldásként csak a szétválást látja és szeretné ezt békében megtenni, akkor az adott célra fókuszáló konfliktuskezelés lehet a megoldás. Az adott vita rendezésén felül a folyamatban résztvevő felek mintát és technikákat láthatnak a jövőben felmerülő konfliktusok kezeléséhez.
Közösségi mediáció
Minden közösség – legyen az iskolai-, munkahelyi vagy lakóközösség – találkozik olyan belső gátakkal, akadályokkal, amelyek megnehezítik működését. A közösség hatékonyságát nagyban meghatározza, hogy mennyire sikerül összehangolni az egyéni és közös célokat, érdekeket. A közösségi mediáció hozama nem csupán egy konkrét ellentét feloldása, hanem egy jól működő, a tagjait egyesúlyban tartó közösség megteremtése is lehet.
Intézményi mediáció
Az olyan intézményekben, ahol nem a profit termelése az elsődleges, hanem van valamilyen magasabbrendű célja a közös munkának, sokféle motivációval, szükséglettel találkozhatunk mind a dolgozóknál, mind pedig az általuk kiszolgált célközönségnél. Mivel ezeknek a szükségleteknek, érdekeknek az összeegyeztetése rendkívül fontos a hatékony működéshez, néha akár a fennmaradáshoz is, ezért az ilyen szervezeteknél érdemes energiát fektetni a tagok és érdekelt felek motivációjának megértésébe, az esetleges ellentétek kezelésébe.
Vállalati, céges mediáció
A nyereségorientált szervezeteknél fontos szempont a hatékonyság. A megfelelő kommunikáció és az együttműködés képessége – a szervezeten belül és a cég illetve a külső környezete között – elengedhetetlen a növekedéshez, a fejlődéshez. A vállalatok életében természetesen megjelenő konfliktusok kezelése és megelőzése mellett, a mediátor szakemberek segíthetnek az együttműködés útjainak kialakításában is.