Intézményi mediáció

Hogyan is felelhetnénk meg mindenkinek?

Az olyan intézményekben, ahol nem a profit termelése az elsődleges, hanem van valamilyen magasabbrendű célja a közös munkának, sokféle motivációval, szükséglettel találkozhatunk mind a dolgozóknál, mind pedig az általuk kiszolgált célközönségnél.

Mivel ezeknek a szükségleteknek, érdekeknek az összeegyeztetése rendkívül fontos a hatékony működéshez, néha akár a fennmaradáshoz is, ezért az ilyen szervezeteknél érdemes energiát fektetni a tagok és érdekelt felek motivációjának megértésébe, az esetleges ellentétek kezelésébe.

Egy általános iskolában a tanárok, a szülők és a diákok esetenként egészen ellentétes érdekeket képviselhetnek – a tanár célja az elvárt tananyag megtanítása, a szülő azt szeretné, ha a gyereke minél szélesebb tudást kapna, a diákok pedig jól akarják magukat érezni az iskolában. Egy nemes ügyre létrejött civil szervezet amellett, hogy elvégzi segítő munkáját, kénytelen némi bevételt is termelni, hogy tevékenységét hosszabb távon is végezhesse. 

 

austin-distel-rxpThOwuVgE-unsplash

Az összetett szervezet egyensúlyban tartása

Érdekcsoportok felismerése 

Egy összetettebb intézményben, mint amilyen egy iskola vagy civil szervezet nem csupán a dolgozók közötti kapcsolatokban adódhatnak ellentétek, viták, mivel figyelembe kell venni az intézmény által kiszolgált és az intézményt fenntartó csoportok érdekeit is. 

Tudatos kommunikáció

Az intézmény dolgozói és a kívülről csatlakozó csoportok nem csak az érdekeik mentén térhetnek el egymástól, de másfajta szintű és gyakoriságú kommunikációra lehet szükségük. A belső és külső kommunikáció tudatos tervezésével megelőzhetők a túl kevés vagy túl sok információból származó félreértések. 

A konfliktus korai felismerése és kezelése  

Ha jó kapcsolatot sikerül kialakítani és fenntartani a különböző érdekcsoportokkal, akkor a konfliktusok korán felismerhetők. Egy konfliktus akkor kezelhető a leghatékonyabban, minél kevésbé mélyült el, minél kevésbé tolta el egymástól a vitás feleket. 

Mediálható témák, fejleszthető területek: 

  • közös cél megtalálása 
  • együttműködés fejlesztése 
  • munkamenet megtervezése
  • elvárások egyeztetése
  • személyközi ellentétek felderítése