Intézményi mediáció
Hogyan is felelhetnénk meg mindenkinek?
Az olyan intézményekben, ahol nem a profit termelése az elsődleges, hanem van valamilyen magasabbrendű célja a közös munkának, sokféle motivációval, szükséglettel találkozhatunk mind a dolgozóknál, mind pedig az általuk kiszolgált célközönségnél.
Mivel ezeknek a szükségleteknek, érdekeknek az összeegyeztetése rendkívül fontos a hatékony működéshez, néha akár a fennmaradáshoz is, ezért az ilyen szervezeteknél érdemes energiát fektetni a tagok és érdekelt felek motivációjának megértésébe, az esetleges ellentétek kezelésébe.
Egy általános iskolában a tanárok, a szülők és a diákok esetenként egészen ellentétes érdekeket képviselhetnek – a tanár célja az elvárt tananyag megtanítása, a szülő azt szeretné, ha a gyereke minél szélesebb tudást kapna, a diákok pedig jól akarják magukat érezni az iskolában. Egy nemes ügyre létrejött civil szervezet amellett, hogy elvégzi segítő munkáját, kénytelen némi bevételt is termelni, hogy tevékenységét hosszabb távon is végezhesse.
- egyensúly
- igényekre szabás
- tudatosság
- megelőzés
- nem versengés
- nem klikkesedés
Az összetett szervezet egyensúlyban tartása
Érdekcsoportok felismerése
Egy összetettebb intézményben, mint amilyen egy iskola vagy civil szervezet nem csupán a dolgozók közötti kapcsolatokban adódhatnak ellentétek, viták, mivel figyelembe kell venni az intézmény által kiszolgált és az intézményt fenntartó csoportok érdekeit is.
Tudatos kommunikáció
Az intézmény dolgozói és a kívülről csatlakozó csoportok nem csak az érdekeik mentén térhetnek el egymástól, de másfajta szintű és gyakoriságú kommunikációra lehet szükségük. A belső és külső kommunikáció tudatos tervezésével megelőzhetők a túl kevés vagy túl sok információból származó félreértések.
A konfliktus korai felismerése és kezelése
Ha jó kapcsolatot sikerül kialakítani és fenntartani a különböző érdekcsoportokkal, akkor a konfliktusok korán felismerhetők. Egy konfliktus akkor kezelhető a leghatékonyabban, minél kevésbé mélyült el, minél kevésbé tolta el egymástól a vitás feleket.
Mediálható témák, fejleszthető területek:
- közös cél megtalálása
- együttműködés fejlesztése
- munkamenet megtervezése
- elvárások egyeztetése
- személyközi ellentétek felderítése